Google Ads (wcześniej Google Adwords) to od lat największa platforma reklamowa na świecie. Stanowi prawdziwe okno wystawowe dla firm sprzedających w internecie swoje produkty i usługi. Czy korzystanie z niej jest drogie? Sprawdź, ile kosztuje reklama w Google.

Czym jest Google Ads?

Google Ads to system reklamowy udostępniony przez przeglądarkę Google. Dzięki niemu możliwe jest wyświetlania linków sponsorowanych w wyszukiwarce, a także na stronach internetowych ogromnej sieci partnerów. To ogromny ekosystem, z którego korzystają już miliony firm na całym świecie. Dobrze zarządzane kampanie potrafią generować olbrzymie zyski dla przedsiębiorców, a co ważne, pozostawiając wiele swobody samego reklamodawcy.

Warto wspomnieć, że Google Ads to następca Google Adwords – firma zdecydowała się na zmianę nazwy w połowie 2018 roku.

Ogromną zaletą reklam Google Adwords jest ogromny wybór dostępnych formatów reklamowych. Każdy z nich charakteryzuje się czymś innym i dobrze sprawdzi się w konkretnych przypadkach – to właśnie od wyboru konkretnego formatu zależy, ile kosztuje reklama Google.

Najpopularniejszym formatem są oczywiście linki sponsorowane. Znajdują się na samej górze wyników wyszukiwania, a ich liczba zależy w dużej mierze od branży oraz panującej w niej konkurencji. Nieprzypadkowo jest to najpopularniejszy format reklamowy Google Ads. Ustawienie linków sponsorowanych jest stosunkowo proste i mało czasochłonne, a przy tym przynosi bardzo duże korzyści. Zdecydowana większość osób szukających informacji w Google klika w wyniki znajdujące się na samej górze.

Kolejnym popularnym typem kampanii Google są reklamy displayowe w sieci reklamowej Google. Na pewno znasz ten typ reklamy, ponieważ to nic innego jak banery zachęcające do przejścia na stronę. Znajdują się one na stronach, które należą do sieci reklamowej Google – obecnie jest ich około 2 miliony, co pozwala dotrzeć do 90% użytkowników internetu.

Innym popularnym formatem reklamowym są reklamy produktowe Google. Korzystają z nich najczęściej sklepy internetowe, które w ten sposób oferują swoje produkty. Reklamy tego typu pojawiają się nad wynikami wyszukiwania – wyróżniają się dużym zdjęciem oraz nazwą produktu.

Inne rodzaje kampanii reklamowych Google to:

Modele rozliczeniowe w Google Ads

Zanim sprawdzimy, ile kosztuje reklama w Google, warto sprawdzić, jak następuje rozliczenie. 

Google oferuje kilka modeli rozliczeniowych. Co ważne, każdy z nich zaliczany jest do modeli efektywnościowych, co oznacza, że reklamodawca płaci dopiero, gdy potencjalny klient wykona konkretną akcję.

Jak modele rozliczeniowe wyróżniamy w Google Ads?

  • CPC (cost per click) – koszt za kliknięcie. Jest to najprostsza i najpopularniejsza forma rozliczeniowa. Reklamodawca płaci dopiero wtedy, gdy klient kliknie w reklamę i przejdzie na stronę produktu lub usługi. Google oferuje możliwość samodzielnego ustawienia maksymalnej stawki, którą jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie lub opcję automatycznej optymalizacji stawki (eCPC).
  • vCPM (view cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń. Reklamodawca płaci za każde 1000 wyświetleń reklamy. Co ważne opłata naliczana jest tylko wtedy, gdy użytkownik zobaczy reklamę minimum w 50% przez co najmniej sekundę. To opcja rozliczeniowa jest korzystna dla firm, które chcą budować świadomość marki.
  • CPV (cost per view) – koszt obejrzenia filmu. Jest to standardowy sposób rozliczania kampanii video, na przykład w serwisie YouTube.  
  • CPA (cost per action) – koszt wykonania akcji lub inaczej, koszt konwersji. To najbardziej efektywnościowy model rozliczeniowy, ponieważ klient ponosi koszty dopiero, gdy użytkownik wykona konkretną czynność na stronie: na przykład dokona zakupu, pobierze darmowy e-book lub zostawi adres mailowy. CPA to jedna z automatycznych strategii ustalania stawek. Warunkiem jej działania jest skonfigurowanie, co uznajemy jako konwersję oraz odpowiednia ilość wykonywanych akcji (minimum to 15 konwersji w ciągu 30 dni).
  • ROAS (return on ad spend) – inteligentna strategia działająca podobnie do CPA. Pozwala ustalać stawki w czasie aukcji, dzięki czemu dopasowane są one do każdej aukcji z osobna.

Wybrany przez nas model rozliczeniowy ma ogromny wpływ na to, ile kosztuje reklama Google. Bardzo ważne jest, by dobierać model rozliczeniowy do celu kampanii – wówczas najłatwiej będzie kontrolować budżet i efekty działań.

Przykład:

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to Twoim naczelnym celem będzie zapewne sprzedaż produktów. W takim przypadku najlepiej skorzystać z modelu CPC (na początku działalności), a następnie z modelu CPA (kiedy już będą w systemie dane o konwersjach). Takie rozwiązanie będzie dużo bardziej opłacalne, niż rozliczenie w modelu vCPM, ponieważ Google automatycznie będzie optymalizował kampanię w taki sposób, by w interakcję z reklamą wchodziły osoby zainteresowane kliknięciem, a nie wyświetleniem.

Koszt reklamy w Google – aukcja

Jak zapewne się domyślasz, koszt reklamy w Google różni się w zależności od branży, w której działasz. To oczywiste, ponieważ wartość transakcji związanej na przykład z kredytem hipotecznym jest znacznie większa, niż wartość transakcji związanej z zakupem książki. Jak łatwo się domyślić, w tym pierwszym przypadku koszt kliknięcia będzie znacznie wyższy.

To, ile finalnie kosztować będzie reklama Google ustalane jest na podstawie aukcji, która odbywa się automatycznie w momencie wpisania przez użytkownika danej frazy. W takiej aukcji biorą udział firmy zainteresowane reklamą na dane słowo kluczowe lub konkretną frazę. Licytują się one pomiędzy sobą przez deklarowanie maksymalnej stawki CPC.

Przykład: 

Użytkownik poszukuje w internecie łóżka o wymiarach 160×200. Takie łóżka sprzedaje zarówno firma A, jak i firma B. Pierwsza z nich ustawia stawkę CPC na 10 zł, a firma B na 8 zł. W takim przypadku firma A będzie wyświetlać się na wyższej pozycji w wynikach. Co ważne, firma A nie zapłaci za kliknięcie 10 zł, a 8,01 zł, ponieważ tyle wystarczy do przebicia oferty firmy B.

Oczywiście, firma A będzie wyżej w wynikach wyszukiwania przy założeniu, że jakość reklamy jest podobna. Na wynik jakości reklamy wpływ mają: 

  • jakość strony docelowej,
  • oczekiwany współczynnik klikalności,
  • trafność reklamy.

To właśnie wskaźnik jakości oraz wysokość maksymalnej stawki mają największy wpływ na to, kto będzie wyżej w wynikach Google.

Ile kosztuje reklama w Google?

Jakość reklamy oraz maksymalna stawka to najważniejsze, ale oczywiście nie jedyne parametry, które mają wpływ na finalny koszt reklamy. Jak już wcześniej było wspomniane bardzo duży wpływ ma również branża, w której funkcjonuje przedsiębiorca. I tak przykładowa stawka CPC w przypadku sprzedaży książek, przyborów szkolnych czy też innych produktów, których wartość nie przekracza około 100 złotych, to maksymalnie kilka złotych za kliknięcie. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w takich branżach jak nieruchomości czy kredyty. Tam średni CPC oscyluje na poziomie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.

Ogromny wpływ na to, ile kosztuje reklama Google ma też konkurencja w danej branży. Jeśli jest ona mała, to również stawki za kliknięcie są na niskim poziomie – tutaj dobrą strategią jest odpuszczenie walki o pierwszą pozycję. Drugie miejsce w wynikach wyszukiwania będzie znacznie tańsze, a współczynnik konwersji wcale nie musi być gorszy.

To, ile kosztuje reklama Google Ads zależy też od sezonowości danej branży. W okresach największej sprzedaży stawki za kliknięcie mogą być nawet kilkanaście razy większe, niż w okresach, gdzie nie ma zainteresowania konkretnymi produktami. Przykładem takiej branży mogą być ozdoby świąteczne – w okolicach listopada/grudnia stawki będą znacznie wyższe, niż w maju czy czerwcu.

Dużo niższe są stawki w przypadku reklam banerowych w sieci wyszukiwania Google. Tutaj średnie stawki oscylują najczęściej na poziomie kilku groszy. Warto jednak zwrócić dużą uwagę na to, gdzie są one umieszczane.

Reklama Google – ile to kosztuje?

Czas spojrzeć na jeszcze jeden aspekt kampanii reklamowych w Google, o którym wielu przedsiębiorców zapomina. Mianowicie jest nim koszt obsługi. Oczywiście, kampanie Google Ads można uruchomić i prowadzić samodzielnie, jednak należy pamiętać, że jest to zadanie czasochłonne. O ile ustawienie pierwszej kampanii nie zajmie Ci wiele czasu, o tyle optymalizacja wyników to już bardziej złożony proces – często od jakości optymalizacji zależą finalny efekt oraz koszt działań reklamowych w Google.

Oceniając, ile kosztuje reklama w Google warto więc wziąć pod uwagę dwa czynniki:

  • Budżet – środki, które chcemy wydać na reklamę,
  • Obsługę – wynagrodzenie agencji.

Płatność za reklamę Google

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o formach rozliczania się z reklam Google. Internetowy gigant udostępnia trzy opcje:

  1. Automatyczne płatności – środki pobierane są z karty kredytowej automatycznie.
  2. Płatności ręczne – płatności realizowane są wyłącznie ręcznie w ramach określonego przez Ciebie limitu.
  3. Limit kredytowy – to nic innego jak fakturowanie z odroczonym terminem płatności. Funkcjonuje to tak, że najpierw wyświetlane są reklamy, a następnie otrzymujesz fakturę do opłacenia. Warto jednak zaznaczyć, że nie każda firma może skorzystać z tej opcji.

Co ważne, z punktu widzenia przedsiębiorców, wszystkie wydatki związane z reklamami w Google stanowią koszt uzyskania przychodu. Na koniec każdego miesiąca reklamodawca generuje zestawienie płatności oraz fakturę.

Koszty reklamy w Google Ads – podsumowanie

Reklamy w Google to doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Szeroki wybór formatów reklamowych pozwala na realizację wielu celów biznesowych – od budowania rozpoznawalności marki, do zwiększania przychodów firmy. Co ważne, wszystkie dostępne modele rozliczeniowe zaliczane są do modeli efektywnościowych, co oznacza, że reklamodawca płaci dopiero w momencie, gdy użytkownik podejmie interakcję z reklamą. Należy pamiętać, że na koszt reklamy w Google wpływa wiele czynników i to one decydują o tym, ile finalnie zapłacimy za wyświetlenie naszej reklamy.

Jeśli chcesz poznać koszt swojej reklamy, to skontaktuj się ze mną! Kliknij w przycisk na dole ⬇️

Kategorie: Google Ads

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.