Nie jest tajemnicą, że skuteczność kampanii reklamowych w internecie zależy od wielu czynników. Jakich? Zapoznaj się z poniższym artykułem i dowiedz się, czym jest wynik jakości w Google Ads. Ponadto dowiesz się również, jak poprawić Quality Score!

Czym jest wynik jakości?

Wynik jakości (ang. Quality Score), czasami określany również jako wskaźnik jakości w Google Ads, to nic innego, jak ocena stworzonej w internecie kampanii reklamowej. Co warto o nim wiedzieć? Na oficjalnej stronie Google czytamy, że jest to „narzędzie diagnostyczne, które pozwala sprawdzić, jak jakość twoich reklam wypada na tle innych reklamodawców„. Wskaźnik ten określany w skali od 1 do 10 oznacza zatem, jak bardzo prowadzona przez ciebie kampania reklamowa jest użyteczna dla użytkowników wyszukiwarki Google – w porównaniu do treści umieszczanych przez innych reklamodawców. Im wyższy jest zatem ten wskaźnik, tym wyższe staje się prawdopodobieństwo, że użytkownicy internetu klikną w twoją reklamę, a tym samym znajdą się na twojej stronie internetowej.

Dlaczego wynik jakości w Google Ads jest ważny?

Jak się okazuje, wskaźnik ten pomaga określić, czy słowo, po którego wpisaniu w oknie wyszukiwarki wyświetla się Twoja reklama, jest przydatne dla internautów. Jeżeli więc będzie on wysoki, oznacza to, że wygeneruje na twojej stronie internetowej większy ruch. Na tym jednak jeszcze nie koniec. Wynik jakości w Google Ads to także cenna wskazówka odnośnie tego, co należy poprawić, by zwiększyć efektywność prowadzonej w internecie kampanii. Ponadto współczynnik zwiększa również prawdopodobieństwo tego, że twoja reklama zostanie wyświetlona tak wysoko w wynikach wyszukiwania, jak tylko będzie to możliwe. Wysoki współczynnik jakości kampanii w Google Ads pozwala także na obniżenie CPC (ang. Cost Per Click), czyli kosztów, które ponosisz w momencie, w którym internauta kliknie w twoją reklamę.

Co składa się na wynik jakości w Google Ads?

Będący odzwierciedleniem tego, jak skuteczne są zamieszczane w internecie reklamy twojej strony internetowej wynik jakości, składa się z 3 podstawowych elementów. Są to:

  • Trafność reklamy;
  • Ocena jakości strony docelowej;
  • Przewidywany CTR.

Jeśli zauważysz, że prowadzona w Google Ads kampania reklamowa ma niski wynik jakości – oznacza to, że któryś z tych elementów został zaniedbany. Na szczęście jednak da się to łatwo naprawić! Zanim jednak dowiesz się, jak poprawić wskaźnik jakości – warto dowiedzieć się więcej na temat wyżej wymienionych składowych tego wyniku.

Trafność reklamy

Jest to niezwykle ważny parametr, który określa w jakim stopniu reklama została dopasowana do zastosowanych w niej słów kluczowych. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wykorzystywanie w reklamie nadmiaru słów kluczowych lub brak ich powiązania z reklamą. Dlaczego nie warto wykorzystywać zbyt wielu słów – zwłaszcza przypadkowo dobranych? Głównym powodem jest to, że internauci szukając produktów lub usług za pomocą przeglądarki wejdą tylko w te strony, które ich do siebie najbardziej przekonają. Chodzi więc o to, by treść reklamy w jak najbardziej trafny sposób nawiązywała do zapytania wpisanego w okno wyszukiwarki. Bardzo pomocne w tym okazuje się grupowanie słów kluczowych, a następnie wybór tych, które w jak największym stopniu pokrywają się z zapytaniami użytkowników przeglądarki Google.

Jakość strony docelowej

To kolejny z czynników, jaki wpływa na wynik jakości kampanii w Google Ads. Parametr ten wzrasta wraz z trafnością reklamy. W praktyce oznacza to, że jeżeli potencjalny klient szuka w przeglądarce konkretnego produktu lub usługi, po kliknięciu w reklamę powinien on zostać odesłany nie na stronę główną twojej witryny, a prosto do zakładki, w której odnajdzie to, czego szuka. Proces przejścia przez stronę internetową powinien ułatwiać internautom dotarcia do produktów i informacji, których ci poszukują. Strona internetowa powinna być przede wszystkim czytelna i użyteczna. Jeżeli tak nie jest, jakość strony docelowej zostanie oceniona jako niska, co z kolei obniży wynik jakości prowadzonej kampanii.

Przewidywany CTR

CTR, czyli współczynnik klikalności pozwala na porównanie skuteczności prowadzonej kampanii względem reklam zamieszczanych w internecie przez innych reklamodawców. Jako że stanowią oni twoją potencjalną konkurencję – powinno ci zależeć na tym, by wskaźnik ten był jak najwyższy. W przeciwnym razie spada prawdopodobieństwo tego, że po wpisaniu swojego zapytania w okno wyszukiwarki, użytkownicy przeglądarki odwiedzą twoją stronę. Współczynnik ten nie uwzględnia jednak czynników takich jak: czas wyświetlenia reklamy, czy rodzaj urządzenia, na którym się ona wyświetliła. Jak poznać, czy przewidywany CTR jest dobry? Pomoże w tym Google Ads, w którym przewidziano trzy wartości dla CTR – „przeciętny”, „powyżej przeciętnego” oraz „poniżej przeciętnej”. Jeżeli Twoja kampania została oceniona na jedną z dwóch pierwszych – oznacza to, że nie dzieje się nic złego. Gorzej będzie w przypadku, gdy reklama została oceniona na „poniżej przeciętnej”. Oznacza to, że tekst reklamy będzie wymagał wprowadzenia poprawek.

Jak poprawić wynik jakości w Google Ads?

Aby poprawić wynik jakości prowadzonych w Google Ads kampanii reklamowych, wystarczy, że:

  • Dodasz słowa kluczowe w tekście reklam – zwłaszcza w reklamach tekstowych, które składają się z 3 nagłówków, 2 linijek na opis oraz adresu URL;
  • Zastosujesz wykluczenia słów kluczowych – dzięki temu twoja reklama nie będzie wyświetlać się na słowa niepasujące do zapytania, co zaniża Quality Score. Warto więc przejrzeć raporty wyszukiwanych haseł i na ich podstawie wykluczyć te słowa, które nie przynoszą konwersji oraz generują duże koszty;
  • Wybierzesz lepszą stronę docelową – tzn. taką, która będzie zawierać dużo treści oraz pomocnych słów kluczowych. Ewentualnie możesz również popracować nad ulepszeniem strony głównej, np. dodając na niej trochę tekstu zawierającego przydatne słowa kluczowe;
  • Dopracujesz stronę – np. pod względem tempa jej ładowania. Im dłużej twoja strona będzie się wczytywać, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta ją opuści. I to zanim strona mu się wyświetli;
  • Wykorzystasz słowa kluczowe w adresach URL – pomoże to nie tylko w podniesieniu wyniku jakości, ale i w zoptymalizowaniu strony pod kątem SEO;
  • Zajrzysz do raportu lokalizacji – może się bowiem okazać, że któreś z miast generuje gorsze wyniki, co zaniża Quality Score w Google Ads. Jeżeli tak jest, warto rozważyć wykluczenie danego miasta;
  • Zaktualizujesz słowa kluczowe – mechanizmy działania algorytmów Google zmieniają się bardzo dynamicznie. Dlatego też raz na jakiś czas (np. raz w miesiącu) warto sprawdzać, czy nie pojawiły się nowe frazy, które możesz wykorzystać w swojej kampanii.

Jak więc widać, istnieje wiele sposobów na to, by poprawić wynik jakości kampanii prowadzonych w Google Ads. Jeżeli więc zauważyłeś, że prowadzona przez Ciebie kampania ma niski współczynnik – nie zwlekaj i zacznij działać!

Wynik jakości w Google Ads – podsumowanie

Optymalizacja wyniku jakości kampanii prowadzonej w Google Ads niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim zwiększy ona nie tylko efektywność prowadzonej przez Ciebie kampanii, ale i przełoży się bezpośrednio na zyski generowane przez stronę internetową. Wysoki wynik jakości w Google Ads zwiększa prawdopodobieństwo tego, że spośród tysięcy identycznych ofert (de facto należących do twojej konkurencji), konsument wybierze produkt lub usługę, oferowaną na twojej stronie. Ponadto pomoże ci to również w obniżeniu kosztów reklamy w Google. Na końcu warto też dodać, że czynników, które wpływają na wysoki wynik jakości w rzeczywistości może być znacznie więcej – ciężko jest bowiem przewidzieć zmiany w algorytmach Google. Dlatego też, nawet pomimo wysokich wyników, nie należy spoczywać na laurach i regularnie monitorować, czy nie ulega on pogorszeniu. Dzięki temu zawsze będziesz o krok przed swoją konkurencją. A tej w internecie akurat nie brakuje.

Kategorie: Google Ads

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.