Reklama produktowa Google Ads (inaczej kampania produktowa Google, Zakupy Google, reklama PLA) to jeden z rodzajó reklamy Google Ads. Jest to doskonała propozycja dla właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą sprzedawać więcej. Nie każdy jednak wie, jak wykorzystać ją w biznesie. Sprawdź, jak działa Shopping Ads.
Czym są reklamy produktowe?
Kampanie produktowe Google to jeden z typów kampanii reklamowych, które możesz uruchomić w systemie reklamowym Google Ads. Zakupy Google umożliwiają wyświetlanie reklam produktowych, wraz z ich zdjęciami, opisami oraz ceną w wyszukiwarce Google, czyli najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie (korzysta z niej obecnie ponad 97% użytkowników internetu).
Jak można się domyślić, jest to idealne rozwiązanie dla sklepów internetowych, które dzięki kampaniom reklamowym mogą pokazać swoją aktualną ofertę użytkownikom w wynikach wyszukiwania Google. Według badań takie reklamy działają dużo lepiej, niż standardowe i dużo popularniejsze, zwłaszcza w branży usługowej, reklamy tekstowe. Shopping Ads odróżnia się od nich możliwością zaprezentowania aktualnej ceny oraz fotografii produktu. Co ważne, cen nie trzeba ręcznie aktualizować, ponieważ system samodzielnie zaciągnie je z systemu.
W polskiej wersji wyszukiwarki Google reklamy produktowe wyświetlane są zarówno na głównej karcie wyszukiwania (góra lub prawa strona), jak i zakładce zakupy. Użytkownik, którego zainteresował dany produkt może kliknąć w taką reklamę, a następnie zostanie przeniesiony bezpośrednio do sklepu – tam może sfinalizować transakcję.
Do włączenia swojej pierwszej kampanii produktowej niezbędna jest integracja z kontem Google Merchant Center. Tam wgrywany jest specjalny plik, który zawiera wszystkie informacje o produktach dostępnych w danym sklepie – plik ten nazywany jest feed’em produktowym.
Oczywiście za każde kliknięcie w reklamę PLA właściciel sklepu internetowego musi zapłacić (podobnie, jak w przypadku innych kampanii Google Ads).
Kto powinien korzystać z reklamy produktowej Google Shopping?
Kampanie produktowe dedykowane są dla sklepów internetowych, które chcą sprzedawać więcej. Ekspozycję w tym panelu mogą wykupić firmy z dowolnej branży – zarówno te sprzedające produkty fizyczne, jak odzież czy RTV, a także firmy sprzedające np. oprogramowania.
Za pomocą kampanii produktowych Google nie można sprzedawać alkoholu, medykamentów oraz innych rzeczy uważanych za zabronione – zresztą podobne obostrzenia dotyczą również innych kampanii ustawianych na koncie Google Ads.
Co ważne, z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych, nie ma znaczenia wielkość sprzedaży, jaką generują. Dostęp do reklam produktowych mają wszyscy sprzedawcy – od wielkich marek sprzedających miliony sztuk rocznie, po niewielkie sklepy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność.
Korzyści dla właścicieli sklepów internetowych
Korzyści korzystania z kampanii reklam produktowych Google jest bardzo wiele. Najważniejszą z nich jest oczywiście sprzedaż. Dobrze przygotowana kampania produktowa Google może szybko poprawić wyniki sprzedażowe sklepu internetowego. Wydając stosunkowo niewiele pieniędzy jesteś w stanie pozyskać całkiem spory ruch, którego część zamieni się w płacących klientów.
Jest to dużo skuteczniejsza metoda generowania sprzedaży, niż reklamy tekstowe w Google Ads. Zdjęcie oraz wyświetlająca się cena sprawiają, że klienci chętniej klikają w takie reklamy Google.
Dodatkowo zintegrowanie z Google Merchant Center pozwala na uruchomienie dynamicznego remarketingu. Oznacza to tyle, że reklama danego produktu będzie niejako śledzić osobę, która oglądała go w naszym sklepie internetowym. Pozytywnie wpływa to na konwersję działań reklamowych.
Ogromną korzyścią dla właścicieli sklepów internetowych jest fakt, że przy korzystaniu z reklam produktowych rozliczają się oni za efekt. Oznacza to, że ponoszą koszty dopiero w momencie, w którym potencjalny klient kliknie w reklamę. Płacisz więc dopiero wtedy, gdy osiągniesz rzeczywistą korzyść.
Właściciele e-commerców doceniają również szybkość wdrożenia reklam produktowych. Samo uruchomienie reklam produktowych ogranicza się w zasadzie jedynie do podpięcia pliku produktowego do Google Merchant Center. Jeśli feed jest prawidłowo skonfigurowany, to aktualizacje reklam będą odbywały się automatycznie – inaczej, niż w przypadku reklam tekstowych. Ich budowanie i aktualizacja zajmują znacznie więcej czasu.
Inteligentna kampania produktowa Google – Smart Shopping
Smart Shopping Campaign jest odwrotnością standardowej kampanii produktowej. Jest to typ kampanii, która oparta jest na maszynowym uczeniu się (machine learning). System reklamowy sam podejmuje decyzję kiedy, komu oraz gdzie wyświetlić reklamę danego produktu. Celem jego działań jest podniesienie szans na to, by kliknięcie zamieniło się w płatność – to znaczy, żeby osoba odwiedzająca sklep dokonała transakcji.
Warto zaznaczyć, że inteligentne reklamy produktowe nie są przeznaczone dla każdego. Żeby funkcjonowały one na odpowiednim poziomie konieczne jest posiadania pewnej historii konwersji – to na jej podstawie system jest w stanie określić kto z największym prawdopodobieństwem dokona płatności w naszym sklepie.
Oczywiście im więcej danych o wcześniejszych konwersjach dostarczymy, tym lepiej. System będzie wówczas w stanie wyciągnąć lepsze wnioski, co przełoży się na wyższą skuteczność działań.
Krótsza ścieżka zakupowa, dzięki Shopping Ads
Korzystając z reklam produktowych Google właściciele internetowych sklepów są w stanie skrócić ścieżkę zakupową klientów. Większość z nich poszukiwania produktów oraz usług rozpoczyna w wyszukiwarce Google od wykonania researchu – gdzie i za ile mogą kupić daną rzecz. Wykorzystując kampanię produktową można ten proces skrócić od razu kierując klientów na kartę produktu.
Co ważne, reklama produktowa wyświetla się tylko osobom, które szukają danej rzeczy – na przykład zegarka. Oznacza to automatycznie większe szanse na zmianę takiego użytkownika w płacącego klienta. Inaczej to wygląda w przypadku reklam banerowych. Po pierwsze są one dużo mniej skuteczne, a po drugie często wyświetlają się osobom o niskim stopniu zainteresowania produktem lub usługą.
Jeszcze skuteczniej działa remarketing produktowy, który jest oparty o intencje zakupowe użytkowników. Wyświetlanie im produktów, które przed chwilą oglądali znacznie zwiększa szanse na to, że zdecydują się oni na ich zakup.
Wszystkie opisane wyżej działania sprawiają, że droga użytkownika do zamówienia jest znacznie krótsza. Dzięki temu Twój sklep jest w stanie szybciej generować sprzedaż – nawet jeśli działa na rynku stosunkowo krótko.
Zalety reklam produktowych Google
- Zdjęcia produktów wyróżniają się na tle reklam tekstowych.
- Google nieustannie pracuje nad ulepszeniem skuteczności reklam produktowych.
- Pełna automatyzacja zmian cen – brak konieczności wprowadzania nieustannych zmian, co mogłoby być szczególnie uciążliwe w dużych sklepach.
- System automatycznie dobiera reklamę do zapytania użytkownika.
- Użytkownik po kliknięciu w reklamę jest kierowany bezpośrednio na kartę produktu – skraca to jego drogę do finalizacji transakcji.
- Użytkownik nie musi przeszukiwać kilkunastu stron, żeby znaleźć dany produktu – lepsza konwersja na użytkownikach, którzy już wiedzą, czego chcą i szukają tylko miejsca, gdzie mogą to kupić.
- Duża ekspozycja sklepu – możliwe jest wyświetlanie kilku, a nawet kilkunastu reklam jednocześnie.
- Ogromna łatwość uruchomienia takiej kampanii – wystarczy plik (feed) produktowy.
- Machine learning – dzięki automatycznemu uczenie się, kampanie produktowe osiągają coraz coraz wyższe wskaźniki konwersji.
Koszt kampanii produktowych
W kampaniach produktowych stosuje się model rozliczenia PPC (Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie). Oznacza to, że reklamodawca zapłaci za reklamę dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w nią i zostanie przekierowany na kartę danego produktu. To wygodny model dla właścicieli sklepów internetowych, którzy płacą tylko za realne efekty.
Ile jednak kosztuje jedno kliknięcie w reklamie produktowej Google? Odpowiedź jest prosta: to zależy. W przypadku kampanii produktowej, podobnie jak w innych kampaniach, stawki za kliknięcie ustalane są na podstawie aukcji, gdzie rywalizują ze sobą właściciele wielu sklepów internetowych.
Im więcej konkurencji, tym wyższe ceny.
Dodatkowo na koszt kliknięcia wpływa jeszcze jedna rzecz – stawka za kliknięcie ustawiona przez reklamodawców. To wartość maksymalna, którą jest gotowy zapłacić właściciel sklepu za kliknięcie. Oczywiście stawka ta będzie bardzo różnić się w poszczególnych branżach, ponieważ inną kwotę są w stanie wydać właściciele księgarń (gdzie średnia cena książki to około 50 zł), a inną sprzedawcy RTV i AGD. Jak można się domyślić, cena reklamy w tym drugim przypadku będzie znacznie wyższa.
Jak jednak wynika z badań, koszty kliknięcia w reklamy produktowe są dużo niższe, niż w przypadku reklam tekstowych.
Kampania Google Shopping – od czego zacząć?
Do utworzenia kampanii produktowej potrzebny jest plik produktowy, który nazywany jest również feedem produktowym. To on zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat produktów w danym sklepie internetowym – tytuł, opis, kategorię, cenę oraz zdjęcia. Feed zawiera również adres URL, na który zostanie przekierowany potencjalny klient.
Dodanie takiego pliku do Google Merchant Center stanowi podstawę działań reklamowych w Shopping Ads. Co ważne, możliwe jest wgranie pliku, który zawiera nawet jeden produkt – w praktyce oznacza to dla właścicieli sklepów internetowych, że mogą oni rozpocząć sprzedaż już w pierwszych dniach swojej działalności.
Podsumowanie
Reklama produktowa to doskonałe rozwiązanie dla właścicieli sklepów internetowych. Dzięki temu narzędziu mogą oni pozyskiwać wartościowy ruch, który następnie zostanie zamieniony w płacących klientów. Co ważne, w reklamach tego typu rozliczają się oni w modelu efektywnościowym, czyli płacą dopiero w momencie, gdy klient wykona określoną czynność np. przejdzie na stronę produktu lub wyświetli reklamę. Między innymi dlatego rozwiązanie to cieszy się tak dużą popularnością w świecie e-commerce.