Google Ads czy SEO? Co najpierw wybrać?

Opublikowane przez Andrzej Trocewicz w dniu

Właściciele firm, chcąc zacząć reklamować się w internecie, często stają przed dylematem, od czego zacząć: od pozycjonowania czy od Google Ads? W tym artykule postaram się pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

Czym jest SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych są to działania, dzięki którym nasza witryna pojawia się na wysokich pozycjach na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwarki Google. Jest to sposób na zapewnienie sobie stałego i pewnego ruchu na stronie. Zaletą SEO jest to, że jest trwałe i nawet zaprzestanie prac nad stroną pozwala długotrwale zachować wyniki. Gdyby policzyć, ile kosztuje wejście na stronę z wyniku organicznego, to często jest to stosunkowo tani ruch. 

Wybierając słowa kluczowe, na które chcemy wyświetlać się w wyszukiwarce warto jest zwrócić uwagę w pierwszej kolejności na frazy z długiego ogona, czyli te bardziej szczegółowe jak np. jak zrobić naleśniki czy czerwone buty na obcasie, niż ogólne, jak np. buty czy naleśniki. Frazy longtail są bowiem łatwiejsze do wypozycjonowania. Dzięki nim możemy trafić do klientów, którzy są już blisko podjęcia decyzji zakupowej, a nie dopiero zastanawiają się, co kupić.

Niestety wypozycjonowanie fraz, nawet tych z długiego ogona, trwa jakiś czas. To, ile zajmie nam wypozycjonowanie danej frazy zależy od wielu czynników, m.in. od reputacji domeny, jej historii czy branży, w jakiej działamy. Jeśli skupiamy się na małym, lokalnym i niedużym rynku to wypozycjonowanie danej frazy zajmie nam krócej, jednak statystyki mówią, że takie działania trwają od min. 3 miesięcy do nawet roku. Nie mamy też gwarancji, że praca, którą włożymy w projekt powiedzie się.

Co w takim razie mamy jeszcze do wyboru, jeśli nie SEO?

Jakie korzyści daje Google Ads?

Google Ads są to linki, które pojawiają się na górze lub dole wyników wyszukiwania. Są one opatrzone słowem reklama, stąd łatwo jest je poznać. Ich zaletą jest to, że działają niemal od razu, nie tak jak w przypadku SEO. Dzięki systematycznej optymalizacji kampanii już po 2-3 miesiącach możemy policzyć, ilu klientów pozyskaliśmy dzięki niej i ile nas to kosztowało. W dalszej kolejności, w zależności od wyników, w łatwy sposób możemy podjąć decyzję, czy to co do tej pory uzyskaliśmy jest dla nas satysfakcjonujące, czy też musimy dalej polepszać reklamę i wykorzystać kolejne możliwości, które daje Google m.in. reklamę banerową. 

Przeczytaj też:  Dla kogo jest Google Ads i czy warto skorzystać z tego typu reklamy?​

Olbrzymią zaletą Google Ads jest jej elastyczność. Jeśli zmieni się rynek, wprowadzimy nową usługę lub produkt, to bardzo łatwo i szybko możemy dostosować do tych zmian naszą reklamę. Wystarczy tylko przeanalizować nowe słowa kluczowe lub zmienić grupę odbiorców naszej reklamy.

Pozostaje pytanie, od czego zacząć? Moim zdaniem oba te rozwiązania mają zalety, jak i wady. Jeśli zależy nam na szybkich efektach i tzw. rozwiąznaiu “szytym na miarę”, to polecałbym rozpocząć od Google Ads. Pozycjonowanie i optymalizacja potrwają na pewno dłużej, natomiast zapewnią długofalowe wyniki. Oba sposoby dotarcia do klientów mogą się świetnie uzupełniać.

W momencie, kiedy startujemy z biznesem bądź klientów potrzebujemy “na teraz” i nie mamy dużych środków na inwestycję, to lepiej jest zacząć od Google Ads. System ten pozwala na szybki zwrot z inwestycji. Kiedy pojawiają się pierwsi  klienci, łatwiej jest wydać pieniądze na dalszą reklamę. Płatna reklama jest też świetnym sposobem na wypróbowanie po jakich słowach kluczowych szukają nas potencjalni klienci. To właśnie te słowa kluczowe przede wszystkim należy wybrać do procesu pozycjonowania. Te słowa, które nie przyniosły efektów bądź były one zbyt drogie, łatwo i szybko możemy w Google Ads wymienić na nowe.

SEO sprawdzi się, kiedy myślimy o długofalowych rezultatach. Warto jest w nie zainwestować, jeśli w danym momencie mamy zapewniony stały dopływ klientów oraz posiadamy wolne środki na marketing. Jeśli za parę miesięcy sytuacja rynkowa zmieni się na gorszą, to wypozycjonowana strona może z powodzeniem zapewnić nam ruch. Wtedy możemy zrezygnować z płatnej reklamy, a środki, które na nią wydawaliśmy, przeznaczyć na bieżące działania firmy. SEO w takiej sytuacji można potraktować jako ubezpieczenie biznesowe.

Myślę, że udało mi się rozwiać wątpliwości i przedstawić swoje stanowisko, jeśli chodzi o wybór pozycjonowania czy Google Ads. Są to dwa odmienne działania i to, które wybierzemy, zależy przede wszystkim od sytuacji, w jakiej znajduje się biznes.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.