O tym, kim jest persona klienta, powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca. Profil klienta pozwoli na zwiększenie grupy klientów, co korzystnie wpłynie na finanse firmy. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na pytania, co to jest persona marketingowa i jak ją stworzyć!

Persona marketingowa – co to?

Persona klienta to nic innego jak osoba, do której kierujesz swój produkt. Określenie adresata jest niezwykle ważnym etapem wprowadzania produktu na rynek. Stworzenie takiego profilu pozwala bowiem na zwizualizowanie sylwetki klienta i jego potrzeb. W tym celu należy określić wiek modelowego klienta, jego zainteresowań, zarobków itp. Takie postępowanie pozwoli marketingowcom zrozumieć sposób myślenia potencjalnego klienta. Stworzenie persony marketingowej ma na celu opracowanie strategii marketingowej, która przyciągnie uwagę grupy, do której klient należy. Im dokładniej na przykładzie modelowego klienta pozna się oczekiwania całej grupy, tym łatwiej będzie opracować odpowiednią formę komunikacji z klientem.  

Persona klienta i jej rola w procesie zakupowym

W trakcie trwania transakcji zakupowej persona marketingowa może pełnić różne funkcje. Do najpopularniejszych ról, które można przypisać stworzonemu modelowi to:

  • Inicjator – osoba, z której inicjatywy powstaje pomysł na zakup danego produktu;
  • Doradca – osoba doradzająca lub odradzająca daną inwestycję;
  • Decydent – osoba, decydującą o dokonaniu zakupu;
  • Nabywca – osoba, która finalizuje zakup produktu;
  • Użytkownik – osoba korzystająca z produktu.

Warto również zwrócić uwagę na to, że przy tylu możliwych wariantach, prawdopodobieństwo dotarcia do nabywcy i użytkownika znacznie spada. Można do nich jednak dotrzeć za pomocą osób takich jak inicjator, doradca i decydent. Dlatego też treści marketingowe powinny być dostosowane do potrzeb tych trzech pierwszych modeli.

Jak można wykorzystać personę klienta?

Tworzenie persony klienta przydaje się na wielu etapach opracowywania strategii marketingowej. Stworzony model klienta idealnego można wykorzystać do tworzenia:

  • Treści publikowanych na stronie – wraz z dopasowaniem stylu, języka, obrazów pod kątem zainteresowań persony marketingowej;
  • Reklam Facebook Ads, Google Ads itp.;
  • Case studies i treści publikowanych na firmowego bloga;
  • Skryptów – przeznaczonych m.in. dla działu sprzedaży;
  • Widoczności firmy w sieci.

Znając gusta oraz potrzeby klienta modelowego łatwiej będzie tworzyć treści, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi konsumenta. Pozwala to również polepszyć widoczność firmy w sieci, a co za tym idzie – zwiększyć również jej zyski. Jest to istotne, ponieważ w Internecie nie brak dobrych treści marketingowych. Problem polega na tym, że wiele z nich nie jest adresowana do konkretnego odbiorcy. Przez to żadna z grup konsumenckich nie jest zainteresowana reklamowanym produktem. Stworzenie persony marketingowej pozwala klientom identyfikować się z kupowanym przedmiotem lub usługą.

Jak stworzyć personę klienta dla swojego produktu?

Aby stworzyć dobry model persony marketingowej, w pierwszej kolejności należy poznać swojego klienta. W tym celu warto zadać sobie pytanie – do kogo nasz produkt jest skierowany? Innych form komunikacji będzie bowiem wymagać kampania skierowana do nastolatków niż ta, której adresatami będą klienci 50+. Oczywiście nie można również wykluczyć, że jeden produkt będzie adresowany do kilku różnych person marketingowych. Jak więc należy postępować, by je stworzyć?

Persona – jak stworzyć?

Typowanie persony marketingowej należy zacząć od stworzenia dokładnego opisu klienta. Do jego wykreowania potrzebny będzie szereg informacji o kliencie. W tym celu należy określić jego wiek, płeć, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania. Ważnym kryterium jest także jego stan cywilny, hobby, aspiracje oraz oczekiwania. Idealny opis persony powinien również uwzględniać informacje o tym, z jakimi problemami klient zmaga się na co dzień. Warto również wiedzieć, jak wygląda plan dnia opisywanego klienta. Im więcej informacji na temat swojego klienta będziesz posiadać, tym szybciej będziesz mógł do niego dotrzeć.

Gdzie szukać informacji o potencjalnym kliencie?

Informacje, które przydadzą się w tworzeniu persony klienta, można znaleźć w wielu miejscach. Najpopularniejszym ze źródeł jest oczywiście Internet oraz narzędzia, które dostarczają danych na temat tego, kto odwiedza Twoją stronę. Bardzo pomocna jest także znajomość słów kluczowych, którymi internauci posługują się w swojej wyszukiwarce. Dostarczają one informacji o tym, czego konsumenci potrzebują oraz jakie są ich wymagania względem produktów. Świetnym narzędziem poznawczym są również media społecznościowe. Mogą posłużyć m.in. do stworzenia ankiety z pytaniami do osób obserwujących stronę. Ich opinia jest ważna – pozwoli Ci bowiem na ulepszenie swojej strategii marketingowej. Postaraj się również dotrzeć do stron, z których tworzona przez Ciebie persona marketingowa może korzystać. Pomoże ci to w poznaniu jej zainteresowań i pasji.

Przydatne narzędzia analityczne

W tworzeniu profilu potencjalnego klienta bardzo przydatne okazują się również narzędzia analityczne, jakie można znaleźć w Internecie. Mowa tu m.in. o Google Analytics. Na podstawie dostarczonych przez raportów uzyskasz informacji o podstawowych danych demograficznych – w tym wieku, płci oraz lokalizacji osób, które odwiedzają Twoją stronę. Dane te pomogą Ci również w porównaniu Twojej wizji potencjalnego klienta z tym, jak to wygląda w rzeczywistości. W przypadku, gdy nie pokrywają się one ze sobą, należy stworzyć nowe persony klientów – w oparciu o dane z narzędzi analitycznych.

W tworzeniu treści marketingowych bardzo pomocne są narzędzie takie jak np. Google Search Console. Korzystanie z niego umożliwia sprawdzanie statusu indeksowania Twojej strony przez wyszukiwarkę Google. W dodatku zyskasz również wiele wskazówek na temat elementów, które wymagają zoptymalizowania. Dzięki temu poprawisz widoczność swojej strony w Internecie.

Nie ulega wątpliwości, że tworzenie persony marketingowej posłuży budowaniu wizerunku Twojej firmy. Dzięki temu oferowany przez Ciebie produkt lub usługa dotrą do większego grona potencjalnych odbiorców. Znajomość klienta przekłada się zatem bezpośrednio na Twoje zyski. Dlatego w interesie każdego przedsiębiorcy powinno być stworzenie persony marketingowej.

Na tym jednak nie koniec. Pamiętaj, że produkt może być skierowany do więcej niż jednej grupy konsumentów. Miej na uwadze to, aby nie ograniczać się co do ilości tworzonych person. W przypadku małych firm standardem stało się tworzenie przynajmniej 3 modeli klienta. Jeżeli jednak jesteś posiadaczem większej firmy – dobrze jest przygotować ich więcej. Tak jest zwłaszcza w przypadku, gdy oferujesz wiele produktów – do każdego z nich powinno przypisać się minimum 2–3 persony. Finalnie będziesz więc musiał stworzyć ich nawet kilkanaście. Z pewnością jednak będzie się to opłacało.

Pamiętaj również o tym, by regularnie aktualizować stworzone przez siebie persony. Wynika to przede wszystkim z ogromnej konkurencji na rynku. Sęk tkwi w tym, by jak najszybciej reagować na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów.

Kategorie: Marketing

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.