Prowadzisz profile w mediach społecznościowych, by wypromować swoje produkty lub usługi? Facebook Ads, czyli system reklamowy Facebooka, pozwoli Ci skutecznie docierać do nowych klientów, sprzedawać i budować społeczność zbudowaną wokół Twojej marki.

Czym jest system reklamowy Facebook Ads?

Facebook Ads, czyli system reklamowy Facebooka, to jeden z najpopularniejszych menedżerów reklam na świecie. Za jego pośrednictwem masz możliwość tworzyć płatne kampanie – publikować treści reklamowe na Facebooku, Instagramie, w Messengerze oraz w serwisie Audience Network. Za wyborem Facebook Ads przemawia popularność Facebooka – serwisu, w którym istnieje już ponad 2,5 miliarda aktywnych kont.  Po przebudzeniu jedną z pierwszych czynności, które wykonujesz, jest sprawdzanie nowych postów i powiadomień? Jak wynika z raportu Hootsite, pod koniec sierpnia 2020 r. z Facebooka korzystało już 19,7 mln Polaków, a z Instagrama – 7,3 mln. To przekłada się na olbrzymi potencjał reklamowy, a warto pamiętać o tym, że zasięgi obydwu tych mediów cały czas rosną!

To wcale nie oznacza, że skuteczna kampania na Facebooku musi być droga. Za pomocą menedżera reklam Facebooka możesz tworzyć bardzo efektywne kampanie w ramach planowanego budżetu, kierowane do ściśle określonych grup docelowych. Dzięki możliwościom bardzo precyzyjnego adresowania reklamy możesz docierać do użytkowników na różnych etapach procesu zakupowego, jednocześnie optymalizując koszty. Bardzo niski budżet minimalny powoduje, że reklama na Facebooku dostępna jest zarówno dla rynkowych gigantów, jak i małych rodzinnych firm, startupów czy osób prywatnych.

Kampania Facebook Ads – cele

Tworząc kampanie na Facebooku mamy możliwość zaprojektowania jej od początku tak, by służyła realizacji jednego z trzech celów: rozpoznawalności, działania lub konwersji. Wybór konkretnego celu ułatwia również korzystanie z narzędzi analitycznych i pomiar skuteczności podejmowanych działań reklamowych. Warto oczywiście testować różne rozwiązania i możliwości konfiguracji kampanii.

Rozpoznawalność

Jeżeli chcesz przede wszystkim zwiększyć świadomość marki, celem, który powinieneś wybrać jest „rozpoznawalność”. Dzięki tego typu kampanii nie tylko poinformujesz potencjalnych Klientów, że Twoja marka istnieje i oferuje określone produkty lub usługi – będziesz mógł również przedstawić wszystkie cechy, które świadczą o jej wartości. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością będziesz mógł zaprezentować mieszkańcom Twoich okolic atuty takie jak dostępność świeżych produktów bio i tradycyjne receptury. Kampania mająca na celu zwiększenie rozpoznawalności firmy bardzo często idealnie sprawdza się na pierwszym etapie jej działalności, ale także w innych sytuacjach – takich jak na przykład zmiana oferty czy rebranding. W tej kategorii możesz wybrać dwa rodzaje kampanii: „Rozpoznawalność marki” oraz „Zasięg” – wybór tej opcji powoduje wyświetlanie kampanii jak największej ilości osób w grupie docelowej.

Działania

Cele z kategorii „Działania” związane są z konkretnymi działaniami, do których należy zachęcić odbiorcę. Adresatami tego typu kampanii reklamowych są osoby, które posiadają już pewną świadomość istnienia marki. W kolejnym etapie powinny one zostać zachęcone do podjęcia pewnych interakcji, większego zaangażowania i poszukiwania dokładniejszych informacji o firmie i jej ofercie. Ta kategoria celów posiada większą liczbę możliwości wyboru typów kampanii:

  • Ruch – w tym wypadku odbiorca reklamy powinien zostać przekierowany do konkretnego miejsca w sieci, na przykład na stronę firmy. Poprzez kliknięcie w reklamę użytkownik może przenieść się do wybranej kategorii w sklepie internetowym lub do wybranego wpisu na blogu. Możesz nawet wykorzystać kampanię, aby uprościć przejście do skrzynki e-mail lub wykonanie połączenia telefonicznego.
  • Aktywność – celem kampanii jest dotarcie przede wszystkim do tych użytkowników, którzy są najaktywniejsi, to znaczy prawdopodobnie wejdą w interakcję z postem – poprzez polubienia i inne reakcje, komentarze czy udostępnienia. Podejmowane przez nich działania są widoczne dla znajomych, co powoduje dalszą promocję.
  • Instalacja aplikacji – reklama umożliwia przejście do sklepu, skąd użytkownik może pobrać i zainstalować aplikację. To rozwiązanie dla tych firm, które udostępniają aplikację mobilną i zależy im przede wszystkim na zwiększeniu liczby jej pobrań.
  • Wyświetlanie filmu – zachęcenie użytkowników do obejrzenia materiału wideo.
  • Pozyskiwanie kontaktów – reklama służy zebraniu informacji o użytkownikach. Za jej pomocą możemy na przykład przekonywać odbiorców do zapisania się do newslettera, co pozwoli na zbudowanie bazy danych. Stworzysz również formularz, który będzie doskonałą alternatywą dla dedykowanego do kontaktu landing page’a.
  • Wiadomości – reklama może przekierowywać użytkowników do Messengera, co ułatwi im rozpoczęcie konwersacji.

Konwersja

Na ostatnim etapie procesu sprzedażowego celem jest konwersja, czyli przekonanie odbiorcy do finalizacji transakcji lub skorzystania z konkretnej usługi. To kampania nakierowana przede wszystkim na tych użytkowników, którzy są już zainteresowani ofertą, rozważają skorzystanie z niej i wahają się przed wykonaniem ostatniego kroku. W tej kategorii możesz wybierać z trzech rodzajów kampanii:

  • Konwersje – reklamy ukierunkowane na konwersje służą skłonieniu odbiorcy do wykonania konkretnej akcji w witrynie – może to być na przykład dodanie produktu do koszyka czy dokonanie zakupu, rejestracja lub zainstalowanie aplikacji. Oprócz propozycji podanych przez Facebooka możesz także dodać własne, niestandardowe ustawienia.
  • Sprzedaż z katalogu – dobrą alternatywą dla przekierowań do Twojego sklepu internetowego może być wgranie pliku z katalogiem. W ten sposób Twoje produkty będą wyświetlane bezpośrednio w okienku reklamy.
  • Ruch w firmie – to bardzo ciekawa forma kampanii dla osób, które prowadzą działalność w punktach stacjonarnych i chcą promować swoje lokalizacje wśród osób, które aktualnie przebywają w okolicy.

Formaty reklam dostępne na Facebooku

Reklamodawcy przygotowujący kampanię na Facebooku mają do wyboru wiele formatów, m.in:

  • reklamy graficzne – o rekomendowanych wymiarach 1080×1080 lub 1200×628;
  • reklamy video – mogą być wyświetlane w relacjach i aktualnościach, także jako reklamy In-stream (targetowane na podstawie odbiorców, co oznacza, że w zależności od zainteresowań różne osoby oglądające w tej samej chwili ten sam materiał mogą mieć wyświetlane inne reklamy);
  • reklamy karuzelowe – umożliwiają wyświetlanie co najmniej dwóch (maksymalnie dziesięciu) grafik lub filmów w jednym okienku z oddzielnymi linkami;
  • kolekcje – za ich pomocą możesz zachęcić do zakupów w sklepie prezentując wybrane produkty z katalogu.

Korzyści z kampanii na Facebooku

Kampanie na Facebooku mogą przynieść ogromne korzyści dla osób, które zdecydują się na to rozwiązanie. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim:

  • Elastyczne koszty w modelu PPC – możesz określić budżet kampanii dostosowany do potrzeb i możliwości Twojej firmy – na przykład na początek zlecić jedynie niewielką kampanię, a później stopniowo dokupować kolejne. Nawet niewielki budżet reklamowy pozwala pozyskać klientów, którzy faktycznie mogą być zainteresowani Twoimi produktami i usługami.
  • Możliwość precyzyjnego doboru grupy docelowej – nie tracisz pieniędzy na wyświetlanie reklamy osobom, które z dużym prawdopodobieństwem i tak nie będą chciały (lub nie będą mogły) skorzystać z Twojej oferty.
  • Szybkie i natychmiastowe efekty – gdy tylko uruchomisz kampanię i opłacisz zlecenie, reklama zacznie się wyświetlać. Możesz ją wykorzystać na przykład, by poinformować klientów o trwającej właśnie promocji. Nie musisz opłacać miesięcznego abonamentu – reklamę uruchamiasz wtedy, gdy potrzebujesz.
  • Reklamy na Facebooku oferują opcję remarketingu – możesz docierać do Tych klientów, którzy już wcześniej weszli w interakcję z wyświetlanymi przez Ciebie treściami. To powoduje utrwalenie przekazu i większe szanse na finalizację sprzedaży.
  • Możesz docierać do użytkowników na różnych urządzeniach, gdzie są zalogowani (cross-device).
  • Zaawansowane narzędzia analityczne umożliwiają mierzenie na bieżąco efektów kampanii.

Reklama na Facebook Ads czy Google Ads – co wybrać?

Planując kampanię w sieci możesz się zastanawiać, co jest lepszym rozwiązaniem: Facebook Ads czy Google Ads. Na pierwszy rzut oka obydwa te systemy reklamowe wyglądają bardzo podobnie – oferują możliwości szybkiego dotarcia do dużej liczby odbiorców i rozliczenia w modelu PPC (płatność za kliknięcie). Istnieje jednak kilka bardzo istotnych różnic, które warto wziąć pod uwagę zanim opłacimy reklamę. Warto wziąć pod uwagę fakt, że Facebook Ads w o wiele większym stopniu sprzyja tworzeniu społeczności skupionej wokół marki – co wiąże się z charakterem serwisu, a także licznymi opcjami remarketingu, które pozwalają stale podtrzymywać zainteresowanie ofertą.

Skuteczna kampania na Facebooku

Szerokie możliwości dostosowania kampanii reklamowych zarówno pod względem kosztów, jak i dostępnych formatów powodują, że system reklamowy Facebooka może być bardzo potężnym narzędziem reklamowym. Za jego pomocą małe i duże firmy mogą skutecznie docierać do bieżących i nowych klientów, zwiększać świadomość marki i sprzedaż. Jeżeli jednak chcesz mieć pewność, że optymalnie wykorzystujesz możliwości kampanii, warto powierzyć jej prowadzenie specjalistom.

Na pierwszy rzut oka obsługa Facebook Ads jest dość intuicyjna – samo utworzenie reklamy nie jest trudne. W rzeczywistości jednak dopiero wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych i odpowiednia konfiguracja kampanii umożliwia osiągnięcie maksymalnych efektów przy założonym budżecie. Aby nie tracić pieniędzy, warto powierzyć obsługę Facebook Ads doświadczonym ekspertom AtroAds.